🎬 Jak Powstał Teledysk do „Piosenki o Nożu” Piotra Roguckiego i Zespołu Normalni Ludzie: Kulisy Produkcji

Przedstawiam case study z produkcji teledysku do utworu „Piosenka o Nożu” nagranego przez Piotra Roguckiego i zespół Normalni Ludzie. Ten wyjątkowy teledysk powstał w ramach Projektu Szkoła Teledysków.

Szkoła Teledysków od dziesięciu lat organizuje specjalistyczne warsztaty, wykłady oraz produkcje teledysków dla najzdolniejszych twórców w Polsce. To wyjątkowa szansa dla osób, które pragną zrealizować teledysk dla największych gwiazd polskiej muzyki, bez konieczności posiadania kontaktów na najwyższych szczeblach branży.

Moja kwalifikacja do projektu zapoczątkowała miesięczną, intensywną przygodę, której efektem jest ten wyjątkowy klip muzyczny, idealnie oddający klimat utworu.

Od Koncepcji do Scenariusza: Zespół Produkcyjny

Produkcję teledysku przygotowywaliśmy w 12-osobowej grupie, nad którą czuwał nasz mentor – Marek Skrzecz. Ten doświadczony reżyser teledysków ma na swoim koncie realizacje m.in. dla Fisza i Igo.

Podzieliliśmy się na kluczowe piony produkcyjne:
Pion Reżyserski, Pion Scenariuszowy, Pion Operatorski, Kierownictwo Planu i Produkcji, Pion Montażowy

Po zapoznaniu się z utworem intensywnie główkowaliśmy nad pomysłami na teledysk. Opracowaliśmy dwie koncepcje, które przedstawiliśmy menedżerowi Piotra Roguckiego. Artysta ostatecznie wybrał scenariusz oparty na współczesnej i odwróconej wersji „Świtezianki” Adama Mickiewicza.

Motywy Utworu i Wizja Artystyczna

Utwór „Piosenka o Nożu” dotyka tematów chorobliwej zazdrości i zbrodni popełnionej w imię miłości. Motywy zdrady i kary ze „Świtezianki” idealnie pasowały do narracji. Całość osadziliśmy we współczesnych realiach łódzkich kamienic i obskurnych podwórek. Stworzyliśmy mroczny obraz ludzi żyjących na marginesie społecznym: dresiarzy, dilerów i „nocnych marków”.

Dwa Dni Zdjęciowe: Realizacja na Planie

Produkcja teledysku wymagała intensywnego planowania. Udało nam się zrealizować całość w wyznaczonym terminie dwóch dni zdjęciowych, pracując każdego dnia od rana do północy.

Lokalizacje i Obsada
Wyboru łódzkich lokalizacji pomogła nam dokonać lokalna przewodniczka. Co ciekawe, część scen na podwórku kręciliśmy w tym samym miejscu, gdzie powstawały ujęcia do pierwszej „Akademii Pana Kleksa”!

  • Główna Rola Kobieca: Emilka Jaszcz (nasza koleżanka z grupy)
  • Diler: Aktor Grzegorz Palkowski
  • Tajemniczy Uwodziciel (w klubie): Sammael Gamus (chłopak z Łodzi, jak sam o sobie mówi – łącznik „między piekłem a ziemią”).

Większość akcji rozgrywa się w nocy, dlatego w ciągu dnia kręciliśmy sceny wewnętrzne. Rozpoczęliśmy od ujęć imprezy i uwodzenia w łódzkim Klubie Willa, który udostępnił nam swoje wnętrza.

Na plan przyjechały busy wypełnione specjalistycznym sprzętem do produkcji teledysków:

Sprzęt Oświetleniowy: Z gafferem Peterem Lautem i best boyem Filipem Kuleszą. Ustawienie podłużnych lamp pod sufitem stworzyło niesamowity, techno-klubowy efekt wizualny.
Sprzęt Kamerowy: Wypożyczony od firmy Panavision. Filmowaliśmy profesjonalną kamerą ARRI ALEXA MINI oraz zestawem obiektywów Panavision Primo Anamorphic seria G. Asystent Kamery, Kuba Makowski, zajmował się m.in. ustawieniem kamery oraz systemem ustawiania ostrości.

Statystów do scen klubowych pomógł skompletować tancerz i choreograf Maksymilian Hać, odpowiedzialny również za choreografię.

 Mistrzostwo Oświetlenia i Niespodzianki

Kolejną kluczową lokalizacją było łódzkie podwórko przy Ulicy Piotrkowskiej. W panującym mroku nasi mistrzowie oświetlenia popisali się umiejętnościami, kreując naturalny, ale i niepokojąco piękny nastrój. Kostiumy, dobrane przez stylistkę Joannę Serwus, idealnie dopełniły klimat.

💡 Sekrety Oświetlenia: Wielką robotę zrobiła lampa sodowa ustawiona na wysokim statywie, która imitowała żółtą lampę uliczną, nadając ujęciom wyjątkową głębię.

W tym miejscu nagrywaliśmy sceny randki oraz luźne „wybryki” na Piotrkowskiej, filmowane z ręki mniejszą kamerą Blackmagic Pocket Cinema Camera.

Drugi Dzień i Scena Kulminacyjna w Wodzie

Drugi dzień zdjęciowy rozpoczął się nad stawem Arturówek. Kręciliśmy tam najbardziej wymagające sceny kulminacyjne, w tym całkowite zanurzenie aktorów w wodzie. Aktorowi męskiemu w tej trudnej scenie dublował odważny Janek, regularny mors, dla którego zimny, wrześniowy dzień nie był wyzwaniem.

Sceny w wodzie kręciliśmy na dwie kamery: ARRI na statywie oraz Blackmagic, którą operatorzy filmowali, stojąc w wodzie w nieprzemakalnych woderach. Niestety, w ferworze akcji poluzował się i wpadł do wody monitor z kamery.

Finał Produkcji i Ujęcia z Artystą

Dalsza realizacja teledysku przeniosła się do studia tatuażu, gdzie kręciliśmy scenę symbolicznego przypieczętowania miłości. Aby stworzyć mroczny klimat w jasnym wnętrzu, nasi oświetleniowcy musieli wyciąć światło z ogromnego świetlika i zamontować własne, górne oświetlenie z wielkiej maty LED-owej.

Ostatnią lokalizacją był powrót na podwórko przy Piotrkowskiej, gdzie powstały sceny otwierające teledysk: prezentacja bohaterów, ich pierwsze spotkanie i zabawa ze śmietnikiem.

A gdzie Piotr Rogucki? Z uwagi na napięty harmonogram, ujęcia z artystą dograliśmy w innym dniu w Warszawie. Wystarczyło wynająć odpowiedni lokal, dodać minimalną ilość świateł – i gotowe!

Postprodukcja i Sukces: Najlepszy Teledysk Roguca

Po zakończonych zdjęciach przyszedł czas na równie kluczowy etap: postprodukcję teledysku. Nasz zespół montażowy zadbał o to, by materiał surowy przekształcił się w dynamiczną i spójną opowieść.

Następnie teledysk trafił w ręce profesjonalnego kolorysty, który nadał mu ostateczny, mroczny i kinowy charakter, idealnie współgrający z tematyką utworu.

Efekt końcowy przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania, a co najważniejsze – zachwycił samego Artystę! Piotr Rogucki nie miał do nas żadnych uwag i był zachwycony jakością produkcji. Stwierdził, że „Piosenka o Nożu” to Jego Najlepszy Teledysk w dotychczasowej karierze!

Tak pozytywny odbiór zaowocował natychmiastową deklaracją: artysta chętnie zleci nam produkcję teledysku do swojej kolejnej piosenki. Już nie mogę się doczekać tego wyzwania

Muszę dodać, że na ogromne podziękowania zasługuje Justyna Maciąga, która bardzo angażowała się w różne sfery produkcji. Dzięki niej, możemy oglądać większość zdjęć pokazujących kulisy produkcji. Wszystkich zaangażowanych osób nie sposób wymienić i boję się, że mógłbym kogoś pominąć. Na szczęście są wypisani w opisie filmu na YouTubie.

Jeśli szukasz ekipy z doświadczeniem w realizacji teledysków, która potrafi sprostać wyzwaniom dużych produkcji i stworzyć unikalny klip muzyczny – skontaktuj się ze mną! Zbiorę ekipę pasjonatów i profesjonalistó produkcji teledysków dla artystów na każdym etapie kariery, gwarantując kinową jakość i pełne zadowolenie.

Nagrywanie dobrych teledysków