Czytając ten artykuł dowiesz się jakim sprzetem nagrywać teledyski. Opiszę tu czym filmuję moje teledyski.
Osobom, które nie mają doświadczenia w filmowaniu, może się wydawać, że sprzęt filmowy musi być drogi, nic bardziej mylnego! Doczekaliśmy czasów, w których na dobry sprzęt stać praktycznie każdego. Teledyski możesz filmować nawet telefonem, napisałem o tym osobny artykuł, o TUTAJ
Już kilka lat temu granica pomiędzy kamerą, a aparatem fotograficznym została zatarta, dlatego wiele aparatów jest świetnymi kamerami filmowymi, wielu zawodowców teledyski kręci właśnie aparatami, w tym ja.
Decydując się na wybór sprzętu, często decydujemy się na cały system, ponieważ sprzęt musi być kompatybilny ze sobą, np. obiektyw sony nie będzie współpracował z kamerą Canon, ale już obiektyw Olympus świetnie sprawdzi się z aparatem Panasonic. Mamy kilka dostępnych systemów do wyboru i każdy ma swoje wady i zalety, dlatego trzeba uważnie przemyśleć ten temat ponieważ wybór systemu to decyzja na lata.
Krótka charakterystyka najpopularniejszych systemów fotograficzno-filmowych
Mikro Cztery Trzecie (ang. Micro Four Thirds) Micro 4/3
Jest to system, którego używam, więc opiszę go najdokładniej bo znam go najlepiej.
System powstał w 2008 roku dzięki współpracy firm Panasonic oraz Olympus, później inni producenci zaczęli produkować do niego obiektywy i akcesoria.
Główne cechy charakterystyczne to:
Matryca o wymiarach 17.3mm x 13mm, czyli dwa razy mniejsza niż standardowy format fotograficzny, ma to swoje wady i zalety. Zalety to na pewno fakt, że dzięki temu zarówno korpusy jak i obiektywy mogą być mniejsze i lżejsze.
Mniejsza matryca implikuje głębszy zakres ostrości, jest to zaletowada, ponieważ łatwiej utrzymać ostrość na obiekcie, lecz obraz jest mniej „plastyczny”.
Mniejsza matryca to też niższa cena całego systemu.
Mikro 4/3 tworzą dwie duże firmy, a także niezależni producenci, dlatego kamerzysta ma do wyboru ogromną ilość obiektywów, które może podpiąć do aparatu, a dzięki specjalnym adapterom, może korzystać z obiektywów z zupełnie innym bagnetem np. Canon EF, daje to ogromną swobodę twórczą.
Mikro Cztery trzecie jest szeroko stosowany przez filmowców na całym świecie, dlatego w internecie można znaleźć mnóstwo poradników i przykładów dotyczących kręcenia filmów tym systemem.
Praktycznie jedyna wada wynikająca z mniejszej matrycy to ilość pikseli, które można na niej zmieścić, a od ilości pikseli zależy jakość obrazu w bardzo słabym oświetleniu.
Inne systemy warte rozważenia:
Canon R z mocowaniem obiektywów RF
System oparty na dużej pełnoklatkowej matrycy czyli o wymiarach 24mm x 36mm.
Sony Alpha z mocowaniem E
Sony to pierwszy producent, który zobaczył przyszłość w pełnoklatkowych bezlusterkowcach dlatego w tym momencie jest już dobrze rozbudowany i oferuje pod wieloma względami najlepsze aparaty do filmowania.
Lumix S z mocowaniem L
System rozwijany przez trzy firmy. Panasonic odpowiada za pełnoklatkowe korpusy i obiektywy, natomiast Sigma oraz Leica za obiektywy, taka ilość producentów, gwarantuje rozbudowany system z szerokim wyborem obiektywów.
Kamery australijskiej firmy Blackmagic Design są też warte rozważenia, ponieważ pracują w różnych systemach, dzięki temu podepniesz do nich obiektywy z mocowaniem M4/3, EF, PL.
Czym filmuje Teledysker?
Aparaty
Używam dwóch korpusów: Lumix GH5s oraz Lumix G9
GH5s to aparat, który świetnie radzi sobie z filmowaniem w słabym świetle, co przy produkcji teledysków jest bardzo istotne. Dzięki niemu jestem w stanie kręcić ujęcia w nocy, w piwnicach, klubach nocnych. Często umieszczam go na gimbalu by realizować niezwykle płynne ujęcia. Jego wadą jest brak stabilizacji matrycy, dlatego mam drugi aparat – G9. Dzięki stabilizacji, często filmując trzymam go w rękach co daje mi najlepszą kontrolę i zapewnia MEGA DYNAMIKĘ!
Bardzo ważną cechą obu korpusów jest możliwość nagrywania w wielu klatkach na sekundę, dzięki temu mogę spektakularnie zwalniać tępo obrazu i pokazać akcję, która dla ludzkiego oka jest niedostrzegalna. Kolejna rewelacyjna cecha to tryby koloru pozwalające osiągnąć w postprodukcji przepiękne barwy.
Obiektywy:
Panasonic Lumix Leica 25mm F1.4 – Jeden z najbardziej uniwersalnych obiektywów w tym systemie, absolutny MUST HAVE. Bardzo praktyczna ogniskowa oraz przysłona f1.4 sprawiają, że nie może go zabraknąć w zestawie kamerzysty. Dzięki niemu poradzisz sobie w słabym oświetleniu.
M.Zuiko Digital 17mm f/1.8 – Jest to bardzo dobry wybór na gimbal, ponieważ jest lekki i stosunkowo szeroko patrzy. Filmowałem nim w ten sposób tancerkę w ciemnym klubie i sprawdził się doskonale, dzięki dużemu otworowi przysłony. Często używam go filmując dynamicznie z ręki i ostrość ustawiając manualnie.
M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 – Rewelacyjny obiektyw portretowy. Ładnie rozmywa tło, a przy tym jest malutki.
Samyang 12 mm f/2.0 – Bardzo dobry szerokokątny obiektyw stałoogniskowy, z tym że manualny. Praktycznie zawsze używam go na gimbalu. Dzięki podziałce łatwo można ustawić odległość z jakiej nasz cel będzie ostry.
Olympus M.ZUIKO DIGITAL 12-40mm f/2.8 PRO – Gdybym miał wybrać jeden obiektyw do wszelkich zastosowań to byłby właśnie ten. Ogniskowa tego obiektywu pokrywa najczęściej uzywany zakres, a stały otwór przysłony daje komfort w słabym oświetleniu.
Panasonic Lumix G 35-100mm F/2,8 – Jasny teleobiektyw, który może przydać się gdy filmujemy na otwartej przestrzeni.
Stabilizacja obrazu:
Statyw Sachtler Ace M MS – Ten statyw posiadam od początku mojej przygody z filmem i jest rewelacyjny! Solidny, trwały, fajnie wygląda, lekki, a głowica olejowa chodzi doskonale.
Zhiyun Weebill S – Bardzo fajny gimbal, od którego nie dostaniesz zakwasów. Posiada bardzo przydatną funkcję blokowania osi, gdy jest wyłączony.
Podsumowanie
Kamera do nagrywania teledysków to może być klasyczna kamera, aparat lub smartfon. Wszystko zależy od tego jaki styl chcesz osiągnąć. Podczas wyboru urządzenia radzę Ci zwrócić uwagę na następujące czynniki:
1. Jakość obrazu
Mam tu na myśli takie rzeczy rzeczy:
Rozdzielczość – minimum FullHD
Dobra praca w słabym świetle – używalne ISO minimum 3200
Bitrate i format plików pozwalające na prace z kolorem.
Dodatkowym atutem jest nagrywanie przynajmniej 100 klatek na sekundę, dzięki temu spowolnisz tępo filmu.
Kolejny czynnik to Łatwość obsługi
Zwróć uwagę czy kamera nie jest dla Ciebie za ciężka i nie wygodna, Ma różne funkcje wyciągnięte na zewnątrz, czyli przyciski, dzięki którym nie musisz szukać ustawień w menu. Bateria długo wytrzymuje.
Ostatnia sprawa to Rodzaj optyki.
Jeśli kamera ma wbudowany obiektyw to niech ma odpowiednią ogniskową dla Ciebie np. 35mm w przypadku pełnoklatkowej matrycy. Kupując kamerę z wymiennymi obiektywami sprawdź jakie szkła są dostępne w systemie i ile kosztują.